7 darmowych źródeł materiałów dla copywriterów i osób tworzących treści
Praca copywritera i osób piszących treści nie polega jedynie na napisaniu tekstu. Aby trafić do odbiorcy, często trzeba sięgnąć po pozasłowne rozwiązania lub wspomóc je multimediami. Infografiki, animacje, synonimy i galerie zdjęć mogą stać się podstawowymi pomocami zawodowymi. Gdzie ich szukać? Poniżej 7 darmowych źródeł:
1. Galerie
Podobno dobry obraz potrafi wyrazić więcej niż tysiąc słów. Być może jako copywriter niekoniecznie podzielasz taką opinię, ale trzeba przyznać, że niejednokrotnie odpowiednia grafika potrafi do siebie przyciągnąć oraz ułatwić przyswojenie informacji czy nawigację. Jeśli chcesz pobudzić swojego czytelnika celną ilustracją, powinny być Ci znane takie serwisy jak Pixabay czy Pexels. To duże wyszukiwarki darmowych obrazów. Znajdziesz tam masywy górskie, połacie leśne i zwierzęta, setki kadrów miasta, par i ludzi w pracy. Przy odrobinie czasu na pewno trafisz na odpowiedni element wizualny, który wzbogaci Twoje copy. Obrazy z tych stocków są wolne do użytku zarówno indywidualnego, jak i komercyjnego oraz nie wymagają atrybucji.
2. Synonimy
W dobie szeroko zakrojonych działań SEO konkurencyjnych firm, z pewnością wiesz, że dublowanie opisów nie jest zbyt rozsądną strategią, jeśli celem jest osiągnięcie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania. Z drugiej strony, ile razy można pisać o produkcie w różnych wariantach kolorystycznych… W przypadku chwilowego zaciemnienia z pomocą przyjdzie Ci internetowy słownik synonimów synonimy.pl. Jak podaje autor, dla słowa „szybko” udało mu się znaleźć 75 wyrazów bliskoznacznych, a niektóre mają i po 100 (sic!) synonimów. Z takim źródłem na pewno znajdziesz coś dla siebie.
3. Grafiki i ikony
Pamiętasz pismo obrazkowe starożytnych Egipcjan? Tak jak pod każdym symbolem skrywały się odpowiednie znaczenia, tak i dzisiaj komunikaty oparte o ikony szybciej i lepiej przenoszą odpowiednią treść. Wyobraź sobie opis produktu rozciągnięty na 500-700 znaków. Jeśli podzielić go przykładowo na trzy sekcje i opatrzyć odpowiednimi ikonami, z pewnością będzie bardziej atrakcyjny dla potencjalnego klienta. Freepik.com jest bankiem ponad miliona darmowych grafik wektorowych i ikon, który możesz przeszukiwać po wielu kategoriach i formatach plików. Sprawdź również dedykowaną ikonom platformę założoną przez tych samych twórców — flaticon.com. Część zasobów jest tam darmowa, część płatna.
4. Kombajn graficzny
Canva.com — wciąż rozwijana platforma, na której znaleźć można wiele szablonów, ikon i czcionek do własnej modyfikacji. Znajdziesz tutaj zarówno formaty pod kampanie social media, szablony CV, reklamowe, tekstowe, coverphoto, plakaty, jak i wiele innych. Stworzysz okładki albumów, książek, prezentacje, kolaże zdjęć, grafikę na bloga. Dwie wady Canvy: nie można ustawić justowania, a niektóre fonty nie obsługują polskich liter. Da się to jednak obejść ctrl+c/ctrl+v np. z tekstu notatnika.
5. Tworzenie filmów
Lumen5 to darmowe narzędzie, za pomocą którego teksty zamienisz na video. Ta forma komunikatu generuje więcej konwersji, przedłuża czas przebywania na stronie przez użytkownika i zwyczajnie może stanowić bardziej atrakcyjną formę przekazu niż jednolity tekst. Rozwiązania sztucznej inteligencji zaimplementowane w Lumen5 pozwalają jej tworzyć samodzielnie animacje z bazy multimediów. W pierwszym etapie wprowadzasz tekst. W drugim, na podstawie wybranej biblioteki mediów dobierasz interesujące kadry i podkreślasz słowa klucze. Nie ma też problemów z wprowadzeniem własnych obrazów. Trzeci etap to czekanie na plik. Program radzi sobie dużo lepiej z językiem angielskim — w przypadku polskiego najlepiej będzie dobrać obrazy własnoręcznie, bo system (zdaje się) nie ma jeszcze implementacji do nadwiślańskiej specyfiki. Lumen5 być może w przyszłości będzie płatny, jednak obecnie wszystkie funkcje są dostępne bez ograniczeń.
6. Infografika
Infografiki są częstym elementem strategii content marketingowej. Dobrze zaprojektowane potrafią wiele przekazać, a ich atrakcyjność wizualna może być czynnikiem skłaniającym do udostępnień i przesyłania. Tym samym, w stosunkowo łatwy sposób można trafić do nowych grup odbiorczych ze swoim komunikatem i sprzedawać produkt. Pamiętam do dziś, jak jedna dobra infografika, znaleziona właściwie przypadkiem, potrafiła poukładać mi wiedzę i informacje gromadzone przez blisko dwa lata. Jeśli jesteś specjalistą w dziedzinie, o której właśnie piszesz, ale boisz się, że komunikat niekoniecznie zostanie zrozumiały, spróbuj zorganizować przekaz wokół infografiki. Czym? Sprawdź Piktochart lub Venngage. Programy oferują wiele darmowych szablonów, które można wypełniać własną treścią i edytować wygląd. Są to narzędzia intuicyjne i pozwalające na pobranie infografiki do pliku PNG oraz PDF.
7. Otoczenie
Ostatni podpunkt jest mniej oczywisty, acz szczególnie ważny. Tworząc treści dla różnych klientów warto pamiętać, że ostatnim ogniwem relacji jest odbiorca, czytelnik, przyszły klient. To dla niego treści multimedialne i słowne muszą być zrozumiałe, warte poświęcenia czasu i wykorzystania. Zanurzenie się w specyfikacje rur izolacyjnych czy właściwości konkretnej farby nie powinno trwać zbyt długo. To z otoczenia bierz lekcję tego, jak zachowają się przyszli odbiorcy. Czy treści nie będą zbyt hermetyczne? Czy stanowią wystarczające novum, aby czytać je w trakcie porannego przeglądu mediów? Czy wpisują się w retorykę konkretnej firmy i jej produktów? Czy Pani Jadzia jadąca obok w pociągu zrozumie Twój wspaniały tekst wypełniony infografikami dotyczący proszku do prania? Z powyższych darmowych źródeł i narzędzi trzeba korzystać z umiarem i pomysłem. Obserwuj otoczenie i zapamiętuj to, co dostrzegasz.
Z jakich źródeł sami czerpiecie? Jeśli coś jeszcze powinno znaleźć się na tej liście — czekamy na Wasze propozycje!
Write Your Comment