Close

Jak wybrać prostownik?

Siarczyste mrozy i inne niekorzystne warunki pogodowe oraz pozostawianie świateł lub radia włączonych nazbyt długo, mogą doprowadzić do rozładowania akumulatora. Żadnemu kierowcy nie trzeba mówić, z czym się to wiąże – jeśli to urządzenie jest niesprawne, silnik nie włączy się. Dla wielu z nas rozwiązaniem nie raz było „pożyczanie” prądu od innego pojazdu. Niemniej metoda ta nie zawsze jest możliwa do zastosowania – co jeśli jesteśmy daleko od domu lub nie mamy do kogo się podpiąć, gdy awaria dopada nas rano, przed wyjazdem do pracy? Na szczęście dobre rozwiązanie stanowi prostownik. Zanim jednak pobiegniemy do sklepu, aby kupić najprostszy i najtańszy, sprawdźmy, co tak naprawdę warto jest wybrać oraz dlaczego.

Czego dowiesz się z tego wpisu?

  • Czym jest prostownik?
  • Jakie są rodzaje prostowników?
  • Dlaczego najtańsze prostowniki są złym rozwiązaniem?
  • Czym kierować się kupując prostownik?
  • Dlaczego warto zaopatrzyć się w ładowarkę CTEK MXS 5.0?

TL;DR

Prostownik to użyteczne narzędzie, służące do ładowania akumulatorów. Choć wielu kierowcom może wydawać się niepotrzebny, to jednak tylko z pozoru. W rzeczywistości nieraz może pomóc, wyciągając nas z tarapatów. Nie ma jednak sensu kupować pierwszego lepszego modelu, jaki wpadnie nam w oczy. Urządzenie to musi być dopasowane do akumulatora i powinno mieć funkcję, które ułatwią jego użytkowanie, nie wpływając negatywnie na ogniwo. Warto więc kupować z głową i korzystać bezpiecznie ze sprawdzonych rozwiązań.

Czym jest prostownik?

Prostownik to urządzenie służące zmianie napięcia przemiennego na napięcie stałe. Czynność ta polega na naładowaniu akumulatora, którego awaria nastąpiła z powodu ostrego spadku temperatur lub nadmiernej eksploatacji prądu przez urządzenia elektryczne w pojeździe. Warto o tym wiedzieć, aby zawczasu zabezpieczyć się przed takowym problemem – nowoczesne auta są pełne elektroniki, która podczas zbyt długiego użytkowania, zwłaszcza w nieodpowiednich momentach zwiększa ryzyko wystąpienia awarii. Ze względu na swoją funkcję, prostownik nazywany jest też ładowarką do akumulatorów.

Jakie są rodzaje prostowników?

Istnieją dwa typy klasyfikacji prostowników. Pierwszy dzieli ładowarki na te, które przeznaczone są do akumulatorów kwasowo-ołowiowych, oraz te, które stosuje się w akumulatorach żelowych. Druga kategoria dzieli je na: standardowe, mikroprocesowe i tradycyjne.

Prostowniki standardowe są najprostsze i najłatwiej dostępne na rynku. Modele te nie posiadają żadnych udogodnień w formie dodatkowych systemów elektronicznych, czy pomiarów. Charakteryzują się niską ceną. Można spokojnie ładować nimi standardowe samochody osobowe, gdyż najczęściej są wyposażone w system ochrony przed przeciążeniem i zwarciem.

Prostowniki mikroprocesowe stanowią bardziej zaawansowane rozwiązanie. Proces ładowania w tych urządzeniach sterowany jest za pomocą procesorów. Dzięki temu uzupełnianie mocy staje się bezpieczne, zarówno dla akumulatora, jak i samej ładowarki. Korzystając z nich, nie trzeba odłączać ich od instalacji elektrycznej pojazdu, ze względu na automatyczną regulację napięcia prądu ładowania i samoistne zakończenie w odpowiednim momencie. Wyposażone są w zabezpieczenia, stanowiące ochronę przed zwarciem i błędnym podpięciem do akumulatora. Z powodzeniem można stosować je zarówno w akumulatorach kwasowo-ołowiowych, jak i żelowych.

Prostowniki tradycyjne stosowane są jedynie w dużych akumulatorach, spotykanych tylko i wyłącznie w wózkach widłowych oraz pojazdach z elektrycznym napędem.

Dlaczego najtańsze prostowniki są złym rozwiązaniem?

Jak już wspominaliśmy, na prostownikach nie warto szczególnie oszczędzać, a przynajmniej nie ma sensu wybierać spośród najtańszych i najbardziej podstawowych modeli. Ze względu na brak wyświetlaczy informacyjnych, regulatorów oraz zerową odporność na wstrząsy, polaryzację, iskrzenia, czy zwarcia, są niezwykle wadliwe i bardzo łatwo je uszkodzić. Ich niewłaściwe użytkowanie może też przynieść negatywne skutki na sprawności i żywotności samego akumulatora. Niekiedy mogą nieodpowiednio dobierać prąd.

Z powodu braku automatycznej regulacji i funkcji samoistnego zakończenia pracy w odpowiednim momencie, można doprowadzić do całkowitego zniszczenia akumulatora, zwłaszcza podczas nieostrożnej pracy. Ponadto rzadko kiedy posiadają określony okres gwarancji, a jeśli już to psują się natychmiast po jego upłynięciu.

Co koniecznie sprawdzić przed zakupem?

Przed sprawdzeniem przydatnych funkcji i udogodnień, należy zwrócić uwagę na podstawowe parametry. Są to: prąd ładowania szczytowy i skuteczny, napięcie wyjściowe i zasilające, a także rodzaj akumulatora, do jakiego jest on przeznaczony, a także jego ciężar i wymiary.

Prąd ładowania szczytowy i skuteczny podaje się w amperach. Szczytowy jest zazwyczaj wyższy. Najważniejszy jest za to parametr prądu skutecznego, który powinien wynosić jedną dziesiątą pojemności akumulatora. Jeśli jest niewystarczający, czas ładowania znacznie wzrasta.

Napięcie wyjściowe podawane jest w woltach. Jego wartość musi być równa napięciu akumulatora. Z kolei napięcie zasilające wynosi zazwyczaj 230 V. Niekiedy zdarzają się modele o wartości 110 V, co świadczy o tym, że sprzęt importowany był ze Stanów Zjednoczonych. W takim przypadku konieczne jest użycie transformatora.

Co powinien zawierać dobry prostownik?

Oprócz podstawowych parametrów warto zwrócić uwagę na pomniejsze detale i dodatkowe udogodnienia. Funkcjonalny prostownik powinien m.in. automatycznie dobierać odpowiedni prąd, aby nie doprowadzać do przeciążeń i zwarć. Wysokojakościowy model musi odznaczać się odpornością na iskrzenia, zwarcia, odwrotną polaryzację i wstrząsy. Najlepiej, aby był objęty jak najdłuższą gwarancją – u topowych modeli jest to zazwyczaj 5 lat.

Wśród przydatnych udogodnień znaleźć może się też funkcja rozruchu, służąca do awaryjnego uruchamiania samochodu, przy rozładowanej baterii oraz funkcja BOOST, umożliwiająca szybkie ładowanie w krótkim czasie. Przydatna jest też możliwość ładowania pulsacyjnego, które odsiarcza akumulator, zwiększając jego żywotność.

Warto zastanowić się nad modelem wyposażonym we wskaźniki. Wyświetlacz LCD umożliwia śledzenie bieżącego stanu naładowania, napięcia, prądu i pojemności. Amperomierz i woltomierz informują o mocy prądu i napięcia ładowania. Z kolei poziom ładowania sygnalizują diody LED.

Prostownik CTEK MXS 5.0 – sprawdzony wybór!

Ładowarka CTEK MXS 5.0 to najpopularniejszy produkt na rynku, pochodzący od szwedzkiego producenta – europejskiego lidera produkcji i sprzedaży prostowników. Z jej pomocą można naładować akumulatory kwasowo-ołowiowe, żelowe i AGM. Produkt ten wyróżniają m.in.:

      • Cztery programy ładowania, umożliwiające perfekcyjne dopasowanie do danego akumulatora;
      • Diagnoza akumulatora, sygnalizująca czy może otrzymać i utrzymać ładunek;
      • Regeneracja umożliwiająca odnowę całkowicie rozładowanych akumulatorów z rozwarstwionym elektrolitem;
      • Ładowanie podtrzymujące;
      • Tryb optymalnego ładowania w niskich temperaturach;
      • Instrukcja procedury ładowania na wyświetlaczu;
      • Automatyczna, 8-etapowa ładowarka;
      • 5-letnia gwarancja produktu;
      • Funkcja odsiarczania, przywracająca żywotność rozładowanym akumulatorom.



Prostownik to przydatne urządzenie, które zawsze warto mieć w swoim samochodzie. Nie ma jednak sensu oszczędzanie na nim i kupowanie najprostszego modelu – taka inwestycja może szybko okazać się wyrzuceniem pieniędzy w błoto. Najlepiej więc wybrać sprawdzony produkt, a wcześniej też poznać elementarną wiedzę na temat samego ładowania i przyczyn awarii akumulatora, zanim ta dopadnie nas w najbardziej nieoczekiwanym i nieodpowiednim momencie. A jeśli szukasz najlepszego prostownika dla swojego akumulatora, zajrzyj na Nocar.

Źródła zdjęć: pexels.com, unsplash.com

About the Author

Chorobliwie zakochany i doświadczony w rozwiązywaniu problemów programistycznych. Prywatnie gra dużo w piłkę nożną, oraz chodzi po górach.

Write Your Comment

You may use these HTML tags and attributes:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>