Jak wdrożyć sklep internetowy oparty o Magento?
Magento jest obecnie jedną z najpopularniejszych platform do tworzenia sklepów internetowych. Konkurencję przewyższa rozbudowaną funkcjonalnością: oferuje nie tylko systemy zarządzania produktami i magazynem, płatności, raportowania i analizy, ale i umożliwia prowadzenie kilku e-sklepów przez jeden panel administracyjny. Ponieważ udostępniony został na licencji Open Software, każdy użytkownik uzyskuje swobodny dostęp do jego kodu źródłowego, który może dowolnie modyfikować. Możliwości rozbudowy Magento są więc nieograniczone.
Zalety oprogramowania pociągają jednak za sobą wady. Magento wymaga mocnego serwera już w momencie instalacji – wiele popularnych hostów po prostu nie wystarczy. Musi mieć wsparcie PHP co najmniej w wersji 5.6.5. (choć najnowsza wersja Magento, 2.1.X, nie obsługuje 5.5. i 7.1.) i opierać się na wydajnych bazach danych – MySQL 5.6. albo 5.7.
Obsługa Magento również nie należy do najprostszych. Ponieważ system jest rozbudowany, administrowania nim trzeba się nauczyć. Instalację oprogramowania, wdrożenie e-sklepu i modyfikację funkcjonalności zaleca się powierzyć profesjonalistom, którzy dostosują możliwości Magento do potrzeb konkretnego biznesu. Oprogramowanie w podstawowych funkcjach zainstalować można również samodzielnie, choć przyda się do tego wiedza programistyczna. Wcześniej należy jednak przeprowadzić kilka czynności przygotowawczych.
Krok pierwszy, przedwdrożeniowy
Jeszcze zanim rozpoczniemy prace nad założeniem własnego sklepu, powinniśmy podejrzeć, co dzieje się u konkurencji – jakie produkty sprzedaje, za ile, jak wyglądają inne sklepy, czego im brakuje. Warto zapoznać się z opiniami klientów na temat przebiegu transakcji czy form dostawy. Dzięki tej prostej analizie odkryjemy, czego oczekują odbiorcy, i dostosujemy naszą ofertę do potrzeb rynku.
Kluczową decyzją jest też wybór nazwy i domeny. Jej unikalność wpłynie na późniejsze pozycjonowanie sklepu. Powinna kojarzyć się z rodzajem usług, jakie oferujemy, być prosta i łatwa do zapamiętania.
Tworzenie biznesu e-commerce wiąże się również z kilkoma formalnościami. Odpowiednie umowy trzeba podpisać z firmami kurierskimi i firmami dostarczającymi opcję płatności internetowych. Do GIODO należy zgłosić zbiór danych osobowych klientów, które przetwarzane są przez nasze oprogramowanie (choć powołanie administratora bezpieczeństwa informacji zwalnia z tego obowiązku).
Krok drugi: instalacja
Kilka miesięcy temu twórcy Magento wydali wersję 2.x. oprogramowania. Ponieważ poprzednia wersja nie będzie już aktualizowana, zaleca się obecnie instalację Magento 2.x.
Magento zainstalować można na lokalnym serwerze opartym o program XAMPP, który pobieramy z oficjalnej strony. Po pobraniu programu w jego panelu kontrolnym uruchamiamy Appache oraz MySQL. Następnie w folderze xampp\htdocs tworzymy nowy folder o nazwie magento2, w którym umieszczone zostaną pliki instalacyjne. W pasku wyszukiwania przeglądarki internetowej wpisujemy: localhost\magento2\. Kiedy ukaże się nam kreator instalacji Magento, klikamy button akceptacji warunków i, po zweryfikowaniu, czy potrzebne do instalacji oprogramowanie jest aktualne, przechodzimy do instalacji właściwej:- Za pomocą narzędzia phpMyAdmin (pobranym wraz z XAMPP) tworzymy nową bazę danych o nazwie magento, którą wpisujemy następnie w polu Database Name kreatora instalacji. Uzupełniamy też inne wymagane informacje: jako Database Server Host wpisujemy localhost, a jako Username – root. Przechodzimy dalej.
- W kolejnym kroku wybieramy nazwę domeny. Admin Address, który wyświetli się niżej, należy zapamiętać.
- Następnie dostosowujemy do naszych potrzeb podstawowe ustawienia: zmieniamy strefę czasową, walutę i język.
- W ostatnim punkcie uzupełniamy jeszcze informacje o administratorze i zabezpieczamy dostęp do panelu hasłem. Na koniec klikamy Install now. Instalacja powinna potrwać około 3 minuty.
Krok trzeci: dostosowanie szablonu i wypełnienie sklepu produktami
Po zainstalowaniu Magento przechodzimy do panelu administracyjnego, gdzie zmienić możemy szablon naszego e-sklepu. W internecie znajdziemy mnóstwo graficznych motywów gotowych do instalacji, nie musimy więc korzystać z usług grafika. Aby wgrać wybrany szablon, zapisujemy go w ścieżce skin/frontend, a następnie w panelu administratora klikamy zakładkę Configuration i Design. W StoreView wybieramy motyw, który chcemy umieścić. Jeśli żadne zmiany nie zaszły, należy wyczyścić cache (System > Cache Managment).
W ostatnim kroku wypełniamy jeszcze e-sklep produktami. Ważne są nie tylko ich opisy (wiarygodne, konkretne, pozbawione sprzedażowych frazesów), ale realne zdjęcia dobrej jakości. Odpowiednio opisać powinniśmy również każdą kategorię i podkategorię oraz podstrony informacyjne. Wszystkie treści, jakie znajdą się w witrynie, należy nasycić słowami kluczowymi, które pozytywnie wpływają na pozycjonowanie.
Źródło zdjęć: pexels.com
Write Your Comment